@the rooftop

@the rooftop

lørdag 20. februar 2010

melbourne welcome

Forrige helg var jeg med på Melbourne Welcome, et velkomstprogram for nye utvekslingsstudenter i byen. Der traff jeg mange hyggelige folk som jeg kommer til å tilbringe mye tid med dette semesteret. Programmet var innholdsrikt, og jeg vil fortelle om noen av høydepunktene her.


Izzy, Slash og Merel utenfor Queen's College. (Ettersom Isabelle kaller seg Izzy, synes jeg det er naturlig å kalle den usedvanlig kjekke karen i midten Slash. For de som ikke tar referansen, anbefaler jeg å lese litt rockehistorie med fokus på slutten av åttitallet.) Avstanden mellom personene på bildet og fotografen er selvfølglig for stor, men der velger jeg å skylde på fotografen, svenske Johanna.

Lørdag: Jeg sjekket inn på Queen's College på formiddagen. College er i denne sammenhengen et tilholdssted for studenter med rom til utleie, kantine og diverse fellesarealer. På universitetsområdet er det flere college, og det koster rundt 400 australske dollar (omtrent 2000 norske kroner) i uka å bo i et av dem gjennom semesteret, noe enkelte vil hevde er en noe stiv pris for en student.

På kvelden var det velkomstfest på en pub i nærheten av universitet. Opptil flere av deltagerne på festen fikk se skulderdansen for første gang. Her er den imidlertid kjent som the shoulder dance.



Ocean Grove Beach, stranda der surfekarrieren min startet.

Søndag: Tidlig på dagen ble jeg og resten av gjengen fra Queen's College kjørt med buss til Ocean Grove Beach der vi ble møtt av surfeinstruktører. Først fikk vi på oss våtdraktene, og det gikk umiddelbart opp for meg at jeg kan gjøre det stort som våtdraktmodell. Deretter fikk vi noen tips fra instruktørene om hvordan vi burde gå fram for å klare å surfe. Surfinga gikk faktisk såpass bra for min egen del at jeg vurderer å slutte med skiskyting.



Jo, Karen og Niclas foran en pappleopard. Vi var alle glade for at den ble holdt i bur.



Samme gjeng foran akvariet. På bildet ser det ut som selen er død, men jeg kan forsikre leseren om at den bare svømte på ryggen.

Mandag: Dagen begynte med en tur i Melbourne Zoo der vi som ventet fikk se opptil flere ulike dyr, blant annet oter. Etter besøket i dyrehagen, dro vi på shoppingtur i Chapel Street, Melbournes svar på Oxford Street. Kvelden tilbragte vi på Strike Bowling Bar, Melbournes svar på Grimstad Bowling, der en stakkars svenske fikk en skikkelig leksjon i biljard.



Her sitter vi i en eller annen park og spiser lunsj.

Tirsdag: På dagtid var vi blant annet innom Queen Victoria Market, et av de største markedene i Australia. Der fikk jeg kjøpt meg noen fine plakater til rommet mitt.

Ettersom det var siste dag i Melbourne Welcome, var middagen av det formelle slaget. I universitetssammenheng betyr det at det er viktige personene ikledd kappe som holder tale under middagen. Under shoppingturen i Chapel Street fant jeg et sølvfarget slips med stjerner på som passet bra med den svarte skjorta mi. Svarte jeans og røde Converse utgjorde resten av antrekket mitt under middagen, hvilket jeg vil tro var nok til å gi et godt inntrykk.

Etter middagen var det Aussie Party, naturlig nok på en irsk pub. Enkelte hadde lagt mer arbeid i utkledningen enn andre. En kar stilte som med fullt australsk fotball-utstyr (australsk fotball er en utgave av rugby der det er umulig å skjønne når du skal kaste og når du skal sparke ballen), mens opptil flere kledte seg ut som aborginere med kroppsmaling og greier. Blant de amerikanske jentene var det veldig populært å lage skjørt av et australsk flagg. Selv stilte jeg i en typisk italiensk stråhatt. Kvelden var veldig vellykket, noe the shoulder dance skal ha mye av æren for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar