@the rooftop

@the rooftop

mandag 15. mars 2010

road trip II


Merel (NL), Anton (S), Natasha (US), Sofie (DK), Anders (N), Hasse (DK), Johanna (S) og Victoria (NL)


Pink Floyd - Wish You Were Here

I helga var jeg på tur langs The Great Ocean Road for andre gang, denne gangen sammen med noen av utvekslingsstudentene jeg har blitt kjent med her nede. På fredag leide vi en bil med plass til åtte stykker og kjørte avgårde.

Dagene i forveien hadde minnet om høstdager slik jeg kjenner de fra Norge, men på fredagen var himmelen på sitt blåeste og temperaturen lå på behagelig pluss. Like etter at vi hadde kommet oss ut på The Great Ocean Road, hørte jeg en kjent gitarintro på radioen. Gitaren vi hører befinner seg i naborommet. En ny gitar like ved deg kommer inn og spiller ei klar melodilinje mens gitaren i naborommet fortsetter noen runder i samme spor før den må gi tapt. Gitaren like ved tar over de velkjente akkordene. En stemme begynner å synge.

So, so you think you can tell
Heaven from hell, blue skies from pain
Can you tell a green field from a cold steel rail?
A smile frome a veil?
Do you think you can tell?

Fra da av visste jeg at turen kom til å bli bra.

På fredagskvelden overnattet vi på herberget til Robbo i Lorne, en liten kystby. Robbo var pensjonist og hevdet at han ikke drev herberget for fortjenestens skyld. Herberget var det fineste jeg har bodd på og samtidig bortimot det billigste.

- I only let beautiful people live here, fortalte Robbo.

Noe sier meg at Robbo treffer mange mennesker han anser som vakre, men det er i grunnen bare en fin ting. Vi fikk et åttemannsrom.

På lørdagen besøkte vi The Twelve Apostles. Forrige gang jeg skrev om staurene, hevdet jeg at det var ni av dem. Nå var det riktignok ni stykker der da plassen fikk sitt navn, men jeg fikk rede på at åtte nå er det korrekte antallet. Natta tilbragte vi på et herberge i Port Campbell, mileves unna Robbo-standard, og dagen etter kjørte vi innover til The Grampians National Park. Både det første og de to siste bildene i posten er derfra.















Regner med at en eller annen i Mount Franklin-konsernet ser markedsverdien i dette bildet og tilbyr meg en respektabel sum for å bruke det i en reklamekampanje.

1 kommentar: