@the rooftop

@the rooftop

lørdag 23. januar 2010

them crooked vultures rocker melbourne


Ettersom jeg ikke fikk ta med kameraet mitt inn på konserten, må leseren ta til takke med et bilde av en tilfeldig fan i stedet.


Them Crookes Vultures - Dead End Friends

Josh Homme fra Queens of the Stone Age på vokal og gitar. Dave Grohl fra Foo Fighters på trommer. Og størst av dem alle - John Paul Jones fra Led Zeppelin på bass. På papiret en nærmest uslåelig trio. Ville det funke bra live?

Da jeg kjøpte billett til konserten, var det nesten utsolgt, så jeg måtte nøye meg med sitteplass. Selvfølgelig ikke ideelt på en rockekonsert, men plasseringa var faktisk ikke så verst. Nobody Loves Me and Neither Do I var første låt ut. Fra midten og ut inneholder låta det som bortimot er det feteste riffet siden 70-tallet, hvilket absolutt ble bekreftet live. Bandet feide så gjennom resten av plata. En lang versjon av Scumbag Blues var definitivt et av høydepunktene.

Men det store høydepunktet kom seinere. Etter ei låt gestikulerte en hyperaktiv Dave Grohl rimelig heftig bak trommesettet. Josh Homme: "Dave Grohl loves you!" Så kom John Paul Jones gående på scenen, kul som alltid. Homme: "John Paul Jones loves you too!" Publikum responderte naturlig nok med ekstatisk jubel. Så finner Jones fram keytaren (!) og bandet knaller til med en fantastisk versjon av Caligulove.

Nå har jeg sett Queens of the Stone Age et par ganger, og det virket rett og slett som om Josh Homme hadde det morsommere på scenen med Them Crooked Vultures. Han var i hvert fall i storform. Det samme var Dave Grohl som definitivt viste at han hører hjemme bak trommene. Mannen var en maskin. Og det å se John Paul Jones - legenden - på bass og piano var verdt inngangspengene aleine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar