@the rooftop

@the rooftop

søndag 24. januar 2010

hvordan få tyske venner i melbourne


Harriet fra London er ikke tysk, men det går an å late som om hun er det. Det er ganske pirrende.

Treffer overraskende mange tyskere her, så derfor har jeg skreddersydd en rutine for å komme i kontakt med dem.

A er meg, T er tysker

A: Hi, guys! Having a good time?
T: Yes! What about you?
A: I'm having a good time! So where are you from?
T: Germany.
A: Ah, ich verstehe. Ich spreche ein bisschen Deutsch.
T: Oh, where are you from?
A: Ich komme aus Norwegen. Ich habe Deutsch für drei Jahre in die Schule gelernt. (Strengt tatt fem år, men hey, hvem teller?) Ich finde Deutsch eine schöne Sprache.

Så slår jeg over til engelsk igjen for å ikke avsløre at tysken min tross alt er noe begrenset. Tyskere blir gjerne imponert over at jeg har blitt så god i tysk på bare tre år. På engelsk forteller jeg videre at jeg har vært i Berlin et par ganger og at jeg trivdes veldig godt. Forteller at jeg har sett Radiohead og Pearl Jam der, og plutselig er samtalen over på musikk. Derfra er veien kort til å begynne å prate om Scooter, et naturlig samtaleemne for enhver tysker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar